مقالات

حجاب وعفاف

حجاب وعفاف،سيرت و صورت متعامل و متقابل انسانِ فضيلت محور است زيرا هويت اصيل بشر، همانا عقل نظريِ حاكم بر وهم و خيال در بعد انديشه وعقل عمليِ واليِ بر شهوت و غضب در بعد انگيزه است. مقدار دقيقي از عفاف، مايع احترام به حجاب شده و رعايت حجاب، پايه تحكيم عفاف خواهد بود.

تفاوت حجاب و عفاف

حجاب يك امرطبيعي است كه مانع ديدن يا شنيدن و برخورد بدني است، ولي عفاف كه يك امر فراطبيعي است،مانع خواسته برخواسته از هوی و حاجب گرايش قلبي است و چون ملكه نفساني و منزه از ماده است، ميتوان از آن به حجاب نوري ياد كرد. كه همانند نماز، حاجب منكر است. اين فضيلت دروني، همانند آن ادب بيروني، وي‍ژه انسان سالك است كه «حي متأله»  لقب گرفته، نه حيوان ناطق .

امين الله بودن انسان عفيف

انسان عفيف، حيثيت ارجمند خود را امانت خدا ميداند وباصيانت از آن «امين الله» ميشود، هرگز به خود اجازه نميدهد كه حق الهي را هزينه يا حراج كند و با مبتذل شدن، آنرا به بيگانان مبذول دارد. اين انسان شناسي ويژه، قلمروحق و تكليف را از هم جدا ميكند و هيچگاه به كسي فرصت نمي دهد كه خود را مالك حيثيت بداند و در برابر حكم خداوند، دعواي انيت كرده،هواي خويش را بر فتواي الهي مقدم بدارد.

 

اثرات عفاف

1ـ عفاف، ضامن سلامت دل :

عفت، ضامن سلامت دل يا كاشف از آن است. در قبال طمع ورزي به حريم غريزي بيگانه، عامل مرض قلب يا نشان آن است.

یا نِسَاءَ النَّبِی لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا(1)

ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!

وظيفه زنان در تأمين سلامت دل، درحجاب گفتاري آنان نيزنهفته است، چه اينكه حجاب مردان، گذشته از صيانت نگاه ناروا، در دستگاه شنوايي اينان تعبيه شده است .

2ـ مصونيت انسان عفيف ازتيرهاي مسموم شيطان:

عفاف، حصن رصيني است كه از گزند گناه حفظ مي كند، به طوريكه انسان عفيف، از تيررس شيطان مصون است، چنانكه از تيرِ تيز شدن محفوظ خواهد بود، لذا هم از ارائه و نماياندن شرربار مصون است و هم از رؤيت و ديدن شرزا سالم خواهد بود. امام صادق(ع) فرمودند: النَظَرَهُ سَهمَ مِن سِهامِ اِبليسَ مَسموموكُم مِن نَظَره اَورَثَتْ حَسرَه طَويله هرگونه تماس نامحرمانه و برخوردغيرعفيفانه و پيوند غريزي با نامحرم گناه ويژه همان عضو محسوب مي شود.(2)

امام باقر و امام صادق (ع) فرموده اند:مِن اَحدَ الاّ وَ هُوَ مِنَ الزِّنا فرِنا العَینَینِ النَّظَرُوَزِنَا القَم القَبلهُ و زِنَا الیَدَینِ اللَّمس(3)

3ـ چشيدن طعم گواراي ايمان در سايه عفاف:

ايمان به خداي سبحان طعم گوارائي دارد، ذائقه كسي آن مزه را  مي چشد كه از آسيب نگاه حرام مصون باشد. حضرت امام صادق (ع) فرمودند: هر كس براي رضاي خدا، نگاه حرام را رها كند، خداوند به او امن و آرامش عطاء مي كند و او را ايماني مي دهد كه طعم آنرا  مي يابد مَن تَرَکَها لِلّه عَزَّوَجَلَّ لالَغیره اَعقَبَهُ الله اَمنأ و ایماناً یَجِدُ طَعمَهُ (4)

 

عفاف، عامل تقويت نظام امامت

عفاف ماية تقويت نظام امامت است  لذا در نامه حضرت علی (ع) چنين آمد:اَعیوُنی بِوَرَعٍ و اجتهادٍ وَ عفه و سَداد(5) لذا جامعه با تقوا ، نفوذ عفيف دارد:وانفسهم عفيفه (6)و زمينه فرشته خو شدن و با ملك محشور گشتن را فراهم مي كند، زيراجهاداكبراست: مَا المُجهاهِدُ الشَّهیدُ فی سُبیلِ الله بِاَعظَمَ اَجداً مِمَّن قَدَرَ ضعفَّ لَکادَ العَفیفُ اَن یَکُونَ مَلَکاً مِنَ المَلائِکَه (7)  تأثيرمثبت عفاف در تأمين سعادت فرد و جامعه موجب شد تا در دعاي حضرت ولي عصرامام مهدي(عج) چنين گفته شود وَ‌عَلیَ النِّساءِ بِالحَیاءِ والعِقَه (8) عفاف جامعه، گارد مصمم عقل و ارتش مجهز رهبري و دژ نفوذ ناپذير ديني است.

( از استاد آیت الله جوادی آملی)

پی نوشتها

1- احزاب/32

2- وسايل الشيعه 20/190

3- وسائل الشيعه 20/191

4- وسائل الشيعه 20/192


نوشته شده توسط: خانم نقوی در تاریخ: 1395/06/19 9:19 PM
نام  
پست الکترونیک
متن پیام  
تصویر امنیتی