مقالات

روش کلاسداری قرآن همراه با استاد ماندگاری

روش تلخیص وفرمولی کردن مباحث

 
یکی از روش های انتقال مفاهیم، روش تلخیص و فرمولی است؛ مثلا ًفرمول موفقیت، انگیزه، برنامه و امکانات است و فرمول بندگی، کشش و کوشش است.یکی از تکالیفی که به عنوان امتحان ترم کارشناسی ارشد تبلیغ داده بودم این بودکه فرمول های قرآنی را استخراج کنند.

(وَ الْعَصْر ِإِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ إِلَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ ) = فرمول خسارت

(اِعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِى الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ) = فرمول بازی

مباحث احکام، اعتقادات، اخلاق ومعارف را فرمولی کنیم؛ زیرا در یادگیری موثر است، همان مثلث، همان طراحی ها را می توانید تبدیل به فرمول بکنید، فرمول ارتباط با معصومین(علیهم السلام)،معرفت، محبت، اطاعت، تسلیم و سبقت است بعد برای هریک از این ضلع ها توضیح بدهید.

خلاقیت

یکی دیگراز روش های کلاسداری، روش خلاقیت وخلق موقعیت است. حضرت علی (علیه السلام)روی منبر بودند- حالا ما درکلاسیم- از ایشان سوال شد شیعه یعنی چه؟ حضرت جواب ندادند، دوباره سوال شد جواب ندادند، مرتبه سوم، جواب ندادند، حضرت خلق موقعیت کردند، از منبر آمدند پایین –مسجد کوفه سقف نداشت- باران آمده بود، کوچه ها گلی شده بود، حضرت از مسجد بیرون می آیند آن فردی هم که سوال کرده شیعه یعنی چه؟ پشت سر حضرت می آید وپایش را جای پای حضرت می گذارد، حضرت رسیدند سر دو راهی، دیدند این فرد چقدر قشنگ آمده، فرمودند: شیعه یعنی همین کاری که تو کردی. گاهی وقت ها برای بچه ها خلق موقعیت کنیم، امام حسن وامام حسین(علیه السلام) که دیدند پیرمرد اشتباه وضو می گیرد خلق موقعیت کردند یک تئاتر درست کردند؛ خلق موقعیت خودش یک روش است.

توجه به قرآن

روش قرآن به قرآن؛ با قرآن خیلی قشنگ می شود کار کرد. بهترین معارف دین در آیات و روایات است؛ وقتی می گوییم: " الم یعلم بان الله یری"  با یک آیه دیگر هم بگوییم این خدایی که می گوییم دارد نگاه می کند همان خدایی است که می گوید:" فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره" ذره را هم می بیند: هم خیر را می بیند هم شر را می بیند: یک دوربین در جاده ها خطاها را کم کرده، یک دوربین در بانک ها سرقت را کم کرده، آی مردم !خبر ندارید، خدا هشت دوربین در این عالم، کار گذاشته است: خدا، پیغمبر، امامان، ملائکه، زمین، زمان، اعضا و جوارح همه اش هم آیه دارد.

جایگزینی عادت به صفت

اصل ششم، نهادینه کردن صفات به جای عادات است که شرط آن خود معلم است؛ الان خیلی از معارف و اعمال دینی ما شکل عادت به خود گرفته است.

دانشجوئی از من سؤال کرد حاج آقا چکار کنیم که نماز تکرار نشود؟ حرفهای شما تکرار نشود؟ اینها برای ما تازگی داشته باشد؟ کمی فکر کردم و جوابی به نظرم آمد گفتم: این ساختمان به این قشنگی تکرار آجر است، ولی هیچ وقت معمار را خسته نکرده می دانی برای چه؟ گفت: نه؛ گفتم: چون هر آجری که گذاشته این دیوار پنج سانت آمده بالا، ما اگر با هر بار تکرار بتوانیم پنج سانت بیاییم بالا دیگر این حالت اذیتمان نمی کند، اگر به نیکی ها و خوبی ها به عنوان یک صفت نگاه کنیم روز به روز این صفت را تقویت و مواظبت می کنیم، اما اگر به عنوان عادت نگاه کردیم دیگر عادت می شود و عادت را نمی توان تقویت کرد؛ چون عادت یک مسیری را که پیدا کرده دارد می رود.

یکی از اصول مهم کلاسداری این است که بتوانیم زیبائی های دین را به شکل صفت برای مخاطبان تعریف کنیم که شیوه ها و شگردهای خاص خود را دارد.



نوشته شده توسط: خانم نقوی در تاریخ: 1395/06/19 9:20 PM
نام  
پست الکترونیک
متن پیام  
تصویر امنیتی